روحانی: کشورهای اسلامی برای پایان فوری درگیری‌ها در فلسطین کمک کنند

حسن روحانی در گفت‌و‌گو با امیر قطر، خواستار همکاری کشورهای اسلامی برای پایان درگیری‌ها شد

نیروی زمینی ارتش اسرائیل در پنجمین روز از درگیری‌ها خود را برای حمله احتمالی به مناطق تحت کنترل حماس آماده می‌کندـ MAHMUD HAMS / AFP

همزمان با ادامه درگیری‌ها و تبادل آتش بین نیروهای اسرائیلی و فلسطینی، حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، در یک تماس تلفنی با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، خواست تا کشورهای اسلامی با همکاری و اتحاد به پایان فوری درگیری‌ها در فلسطین کمک کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، روحانی در این تماس تلفنی با تاکید بر ضرورت اتحاد و همکاری‌های کشورهای اسلامی از امیر قطر خواسته است تا برای مقابله با «اشغالگری صهیونیست‌ها» اقدامی صورت دهند.

رئیس‌جمهوری ایران با تاکید بر اینکه «فلسطین پاره تن جهان اسلام است»، آنچه را که «حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و غزه» توصیف می‌کرد، محکوم کرد.

روحانی در این گفت‌وگو خواستار پایان فوری جنگ شد تا مردم بی‌گناه بیش از این کشته نشوند.

پیش‌تر در مذاکرات صلح غزه و اسرائیل، مصر و قطر میانجی صلح در این منطقه بودند. بر اساس توافق صلح امارات متحده عربی و اسرائیل، که ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰، حاصل شد قرار بود تا کمک‌ها به منطقه غزه و فلسطینیان از طریق قطر صورت گیرد.

همان زمان تیموتی لندکینگ، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کشورهای حاشیه خلیج فارس، تایید کرده بود که قطر نقش تاثیرگذاری بر تعاملات و تفاهم با اسرائیل داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از چهار شب تبادل آتش بین نیروهای اسرائیلی و فلسطینی، با اعلام آمادگی ارتش اسرائیل برای رویارویی زمینی با نیروهای حماس در غزه، این درگیری‌ها وارد مرحله‌ای جدید شده ‌است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در بیت‌المقدس از آمادگی ۹ هزار نیروی تعلیم‌دیده ارتش اسراییل برای شرکت در این جنگ خبر داده است.

بر اساس این گزارش، نیروی زمینی ارتش اسرائیل در پنجمین روز از این درگیری‌ها خود را برای حمله احتمالی به مناطق تحت کنترل حماس آماده می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، تجهیز و آمادگی نیروهای ارتش اسرائیل در حالی اتفاق می‌افتد که حضور نمایندگان کشور مصر برای پایان دادن به جنگ در این منطقه نیز تاکنون به نتیجه‌ای نینجامیده است.

همزمان، حماس با انتشار ویدیویی از موشک‌های جدید خود به نام عیاش-۲۵۰ رونمایی کرده است. بنا بر ادعای حماس، این موشک جدید بردی حدود ۲۵۰ کیلومتر دارد و از آن برای حمله به فرودگاه شهر ایلات در جنوب اسرائیل و سواحل دریای سرخ استفاده شده است.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی از آخرین اخبار درگیری های فلسطینی‌ها و اسرائیل، به افزایش موشک پراکنی‌ها به مناطق اقتصادی و حساس دو طرف درگیر اشاره کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه برای بار دوم در پیامی توییتری خواستار پایان فوری جنگ در این منطقه شد.

کشورهای تونس، نروژ و چین برای بحث و بررسی درباره درگیری‌های اخیر بین نیروهای اسرائیلی و فلسطینی خواسته‌اند تا نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در این خصوص تشکیل شود، قرار است این نشست روز یکشنبه برگزار شود. آمریکا پیش از این مخالفت خود با برگزاری این نشست را اعلام کرده و خواستار ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای حل‌و‌فصل ماجرا شده بود.

درخواست نشست اضطراری برای پایان جنگ در غزه و اسرائیل به‌رغم اقدام آمریکا به رد بیانیه‌های حمایت از فلسطین در شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته است.

حساب کاربری «ارتش دفاعی اسرائیل» در توییتر با انتشار توییتی از آمادگی برای «نابودی تونل‌های حماس» خبر داده و اعلام کرده است که شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس در غزه را هدف قرار داده و این عملیات با ۱۶۰ فروند هواپیما، تانک، توپخانه و یگان پیاده در امتداد مرزهای غزه و اسرائیل طراحی شده است.

بیشتر از جهان